Voedingen herstellen

Op deze pagina vind je info over het herstellen van allerlei voedingen voor verschillende doeleinden.

Onbekende Li-ion lader voor E-scooter

Onlangs had ik het geluk om een Vectrix vx2 te krijgen van vrienden.

Dit is een elektrische scooter van 2011. De service handleiding is nog steeds te vinden op internet.

Grootste uitdaging bij deze scooter zijn de batterijen. Er zitten in de scooter origineel 4 oplaadbare batterijen type “Grootste uitdaging bij deze scooter zijn de batterijen. Er zitten in de scooter origineel 4 oplaadbare batterijen type “Silicone Power”. Dit zijn batterijen die geen vloeibaar elektrolyt aan boord hebben. Ze staan alle 4 in serie geschakeld en er is geen BMS te bespeuren.

Dit is een type batterij dat als anode silicium materiaal is en lithiumionen als ladingsdrager heeft. Je vind er op wiki wel wat info over. Het is een batterij die een grotere opslagcapaciteit heeft. Nadeel is dat de silicium een opmerkelijk aantal lithium ionen kan opnemen. De silicium kan tot 400% uitzetten. Je kan er meer info over vinden in de studie van een onderzoeksteam van Kiel. Men blijft ondertussen verder zoeken naar een goede oplossing waarbij we een grote capaciteit hebben, de stroompieken kunnen getrokken worden en de batterij dus niet uitzet.

We zien hier silicium die uitzet door opnamen van lithium ionen.

Het probleem met de batterijen van deze scooter is dat ze al een hele tijd niet meer zijn opgeladen (lees enkele jaren). En dat is best jammer. Deze peperdure batterijen zijn m.a.w. onder hun laagste spanningsdrempel gegaan. De uitdaging is nu om deze batterijen terug te reanimeren. Ze staan in serie (4 x 12V = 48V) en kunnen elk 60Ah leveren. Ik ben op zoek gegaan naar een 48V 15A lader op Ali express. Na enkele dagen was de voeding al hier. Geen merknaam, en echte blackbox.

Ik had er een speciale connector bij besteld om grote stromen te kunnen leveren. Dan spreken we van het type Anderson. Die vind je dus in alle maten en kleuren. Ook de draad diameter (AWG = American Wire Gauge = diameter van de draad) kan verschillend zijn. Hoe lager het getal, hoe dikker de diameter van de draad.

Zo geeft een AWG waarde = 6 ingevuld in de bovenstaande formule een kabel met een diameter = 4.12 mm diameter. Je kan dit berekenen met de volgende calculator.

Ik had een Anderson SB50 600V nodig in het blauw. Uiteindelijk bestelde ik per ongeluk (omdat ik het verschil nog niet kende) een SB50 600V maar dan in het grijs. De opmerkende kijker kan zien dat een blauwe connector niet past in een grijze. Beide kleuren moeten het zelfde zijn. Zo kan je als gebruiker je niet vergissen.

Gelukkig zat er in het zadel van de scooter nog een blauwe Anderson connector en was dit probleem snel opgelost. Na het inpluggen van de connector en met enige aarzeling insteken van de stekker, kwam er al vrij snel 100% geladen op de lader te staan. Niet goed dus 🙁

Als de lader m.a.w. vindt dat de platte batterij geladen is, dan wil dit zeggen dat er geen stroom meer vloeit door de batterij. Dit kan komen doordat de weerstand heel groot is geworden. M.a.w. het elektrolyt is opgedroogd in de batterij en dus is de batterij stuk. Soms kunnen we de batterij terug aan de gang krijgen door er toch stilletjes meer en meer stroom door te jagen. Dit heb ik gedaan door er een externe krachtige Delta voeding aan te hangen, ingesteld op 14.4V. De stroom steeg langzaam van 10mA tot enkele dagen later 4A.

Zo heb ik de 4 batterijen apart van stroom voorzien. Na het terug monteren van alle batterijen in serie, en het opstarten van de scooter, kwam er een beetje leven in de brouwerij. De elektronica begon te leven en de scooter heette me welkom. Yes. Maar na 1 keer vooruit en achteruit rijen was de batterij al weer te laag in waarde gezakt. M.a.w. ik krijg de batterijen niet voldoende van stroom voorzien.

Een extra experiment was om met een originele batterijen lader toch de batterij te laden. Ook deze gaf eerst een volgeladen batterij aan (dus geen stroom). Ik heb dan een lampje van 12V over de lader gezet als belasting (tip van een radioclub collega) terwijl de batterij ook aangesloten was. Nu moest de lader wel stroom leveren en zo kon de batterij er ook van profiteren. Maar na enkele dagen testen en opladen bleek toch dat de batterij niet meer in staat was om meer stroom op te nemen. Conclusie: defecte batterijen. Dat wil zeggen dat we nieuwe batterijen moeten gaan kopen of maken (voldoende 18650 Li-ion batterijen in een eigen battery pack samenstellen met BMS). Wordt dus vervolgd. Want ik wil die scooter aan de gang krijgen 🙂

De lader van Ali had uiteindelijk ook nog een defecte voedingskabel. Heb ik moeten vervangen. Hopelijk kan ik deze in de toekomst ergens anders nog eens inzetten en dan wel testen 🙂

Een Philips voeding type PE1542 gefixed

Onlangs was ik een experiment aan het doen met een PE1542 voeding. Dit is een handige tripple voeding met hoge precisie uit 1978. Ik was spanning op een autoradio aan het zetten en deze aan het testen. Plots kwam er een flinke witte rook uit de voeding. De stekker uittrekken hielp maar de typische verbrande elektronica geur bleef nog uren in mijn neus zitten.

Na het openen van de voeding kwam ik er al snel achter dat achteraan in de voeding een uitgedroogde condensator, typisch voor het ontstoren van de voeding, ontploft was. Een voeding van bijna 50 jaar oud kan dit wel eens te weeg brengen.

Het was dus de C26 die eraan was voor de moeite. Het schema kan je in de handleiding netjes terugvinden. In die tijd was dat nog heel normaal 🙂

Duidelijk een zieke condensator

Na het verwijderen van de C26 kon ik gewoon terug veilig verder werken met de voeding. Toch heb ik bij Ali nieuwe condensators besteld (hopelijk is de kwaliteit goed en kan deze de wisselspanning langer aan). Het ontstoren is trouwens ook niet voor niets bedacht. X2 filmcondensators van 275V 220nF (224 = 22 x 10 000 = 220 000pF) kunnen hier best voor dienen.

Merk op dat dit nog een klassieke voeding is met vele vermogen transistoren in serie (+ bypass) en geen geschakelde voeding is. Dus een echte energie vreter 🙂

De LM723 is een typische spanningsregelaar uit de jaren 70. Meer info kan je terugvinden op vele websites. In bijlage een kopie van info dewelke ik vond op een website.

Dus nu weer even wachten tot de nieuwe 220nF filmcondensator voor ontstoring binnen is. Dan kunnen we die gelijk terug solderen over de ingang van de net transformator.